StarkLinnemann transcending Beethovens Eroïca betekent klassieke muziek in een modern jazzy jasje. Het StarkLinnemann Quintet brengt Beethovens 3e symfonie Eroïca op een uitzonderlijke, tijdloze, betoverende en ontroerende wijze.
De bewerking van de Eroïca symfonie (3de symfonie op 55) door het quintet mag spectaculair genoemd worden. Beethoven droeg de symfonie in eerste instantie op aan Napoleon. Hij zag een revolutionaire wereldverbeteraar in de generaal. Hij bedacht zich toen Napoleon zich tot keizer van liet kronen. De symfonie is de geschiedenisboeken ingegaan als de compositie waarin Beethoven brak met gewoontes. Beethoven rekte zijn grenzen en die van andere componisten op. Eroïca is langer dan gebruikelijk, heeft pit en bevat verschillende emoties. Volgens velen het begin van de Romantiek.
In de uitvoering van StarkLinneman is een interessante detail, de dubbele vertaalslag die Paul Stark in de hercompositie maakt. De symfonie is niet vanuit de partituur van Beethoven zelf bewerkt maar vanuit de piano transcriptie van Franz Liszt. StarkLinnemann weet de kracht en flexibiliteit van een compleet symfonie orkest te benaderen. Door de inzet van multi-instrumentalist Iman Spaargaren en de vele effecten die de musici toevoegen aan hun conventionele spel, is een scala aan muziekstijlen te horen.
Het StarkLinnemann Quintet houdt wel van een uitdaging. Al eerder transformeerde het quintet complete werken van Liszt, Chopin en Mussorgsky. Nu ter ere van Beethovens geboortejaar is het quintet de uitdaging aangegaan om Beethovens composities te transformeren naar de tijd van nu. Ze brachten twee nieuwe albums uit. Transcending Beethoven volume 1 en volume 2.
De stijl van het StarkLinnemann Quintet wordt het best omschreven met de term Universal Crossover Music. StarkLinnemann wordt gevormd door Iman Spaargaren (tenorsaxofoon, klarinet en basklarinet), Vincent Veneman (trombone), Paul Stark (piano en hercompositie), Maciej Domaradski (contrabas) en Jonas Linnemann (drums en percussie).