to top

Jazzradar: Transition Festival & BIM Lustrum


news

Transition Festival terug van nooit weggeweest

BIM50!
De diversiteit van het festival werd ook nog eens benadrukt door De Beroepsvereniging voor Improviserende Musici – In het kort ‘BIM’ – die haar 50-jarig bestaan vierde met compositieopdrachten. Zo stonden er drie gelegenheidskwintetten met jazzmusici uit vijf verschillende generaties met nieuw werk; Miguel Ángel Santaella, Iman Spaargaren en trompettist met hoge verwachtingen Ian Cleaver, die zich deze avond ook tijdens twee andere concerten nadrukkelijk liet zien en horen.


Iman Spaargaren, tenorsaxofoon, klarinet en elektronica

Dodó Kis, blokfluit en elektronica

Jasper le Clercq, viool

Paul Pallesen, gitaar

Yonga Sun, drums

De beoogde compositie biedt Spaargaren de gelegenheid te experimenteren met polyfone melodieën en complexe samenklanken, verscheidene texturen en ritmische parameters. Spaargaren creëert met tenorsaxofoon, viool, klarinet, blokfluit, elektronica, gitaar en drums een gelaagd arrangement met gebruikmaking van meerstemmigheid, contrapunt en leidmotief.

De bandleden staan bekend om hun eigen kenmerkende geluid en benadering van diverse soorten muziek. Zo tovert blokfluitiste Dodó Kis niet alleen speelse melodieën te voorschijn maar speelt zij tevens baslijnen middels het gebruik van elektronische effecten. Jasper le Clercq staat bekend om zijn improvisatietalent waarmee hij zijn viool laat zingen en grommen. Paul Pallesen en Yonga Sun vormen de ritmesectie van gitaar en drums die zowel weet te grooven als vrije improvisatie kan sturen.

Het arrangement betreft een drieluik dat opkomst, bloei en verval van Europa in de 21ste eeuw zal verklanken. WOII als katalysator van het Europees project, Brexit en Orbán als de betonrot in de ivoren toren van Brussel. Sociologische thema’s, contemporaine politiek en spanningen in de huidige samenleving in muziek vatten, wordt door Spaargaren als zijn motto beschouwd.

De compositie zal gedeeltelijk uitgeschreven zijn en gebruik maken van akoestische instrumenten. Daarnaast zal (vrije) improvisatie en het gebruik van diverse elektronische effecten en loops een sterk contrasterend element. Orkestrale secties met klassieke thema’s en dwingende free funk grooves wisselen af met dromerige soundscapes en schurende vrije impro.

Spaargaren heeft als componist en arrangeur veel ervaring met het schrijven voor diverse bezettingen, groot en klein. De nieuwste release ‘Everything Seems Different’ op Zennez Records van het Undercurrent Orchestra (december 2021) is een recente mijlpaal.
www.imanspaargaren.nl



read more about this >>